Wednesday 29 January 2014

MY THERAPIST ???

Dah lama sebenarnya nak upload entry ni tapi asyik tak berkesempatan je (memanjang je tak sempat kan ...kan.....kan...) Bak kata masya, nak berbloging nie kene pandai atur masa kalau tak jawapnye berdebulah blog kita kan.... betul tak Masya? hehehehhehe. So, kugigihkan juga lah merangka sebait dua coretan setiap hari.
 
Sebenarnya inilah cara terbaru aku menghilangkan stress seharian bekerja. Yelah, kekadang satu hari suntuk kat ofis, ada masanya mood tak baik tu mengikut juga sampai ke pintu rumah. Tu yang tak seronok kan? So ape yang aku buat lately, sampai je kat rumah aku akan spend lebih kurang 5 minit je untuk tengok mini garden aku yang cenonet tu. (Nama pun mini garden... memang lah cenonet... huhuhuhu).
 
Dalam banyak-banyak bunga yang aku tanam ewah... aku ke yang tanam hahahaha yang paling mujarab menenangkan hati yang gundah gulana nie adelah cik Matahari. Honestly, tiap kali aku tengok this charming fellow, aku akan tersenyum sendiri. Time tu hati pun manyak munge-munge... hihihihi. Teringat lagu Maya, 'bunga-bunga matahari, senyum mekar idaman hati....' eh betul ke lirik aku nie?
 
Selain cik Matahari, my other half ade la juga tolong tanamkan untuk pujaan hati dia ni portulaca/ ros jepun, Mexican petunia and of coz la macam-macam jenis kaktus. Oh ya, pokok bunga burung (aku tak tau ape nama dia tapi bunga dia keluar bentuk sebiji cam burung bersaiz kecil) yang my sis in-law bagi pun dah mula berburung (sebab bunga dia bentuk burung.... hehehehe)
 
Ni la sebahagian view mini garden kami yang tak seberapa.
Masih belum siap sepenuhnya sebab tak pasti lagi nak susun macam mane 
 
Haaa... nie lah dia pokok bunga burung tu
 

Bunga dia macam burung bertenggek... sape ye yang tau nama pokok ni


Inilah dia pengubat stress selain dari intan payung yang dua orang tu... hehehehe


warna dia yang terang wat hari yang suram pun jadi terang


Excited sangat nak post cik Matahari dalam blog sampai lupa snap gambo jiran dia si Mexican Petunia and si comel Portulaca. Kalau korang perasan, selain dari bunga-bunga ni, ade juga pokok-pokok hiasan lain yang my other half tanamkan dalam pasu macam Si Tanduk Rusa, pokok lipan (sebab daun bentuk lipan aku pon panggil pokok lipan... suke hati je kan?) and pokok buluh madu... cik asben cakap buluh madu, (madu ye banggggg???.....................)
 
 
 

4 comments:

  1. Hahahaha ... kot berdebu bolehlah lap, kot bercendawan moh le masak tumis...
    banyaknya pokok depan rumah meriahnya... mmg terapi ni.. lagi8 bunga matahari tu... susah nak tanamkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kita yang tanam memang takde can bunga matahari tu nak idup... nasib baik ada petani Berjaya kat umah ni... hehehehehe

      Delete
  2. x ape nanti kita import tanah dari kampong... tambah lagi koleksi matahari KU

    ReplyDelete