Wednesday 18 December 2013

"Bukan kami takut bini kak, tapi bini tak takut kat kami"

Tersengeh-sengeh officemate aku yang duduk di belakang menjawab. Ape-ape jelah cik abang oii.... bak kata CC aku kat opis nie, rata-rata orang laki sekarang takut bini katanya. Huhuhu...... aku pun dok congak2 dalam kepala, my other half pon gitu gak ker? (ooppppssssss)

Sebenornye mengikut pengamatan aku (cewah, ayat tak hengat), orang lelaki zaman sekarang lebih banyak ilmunya. Dia tau tanggungjawab dia atas keluarga. Bukan aku menidakkan orang lelaki zaman dolu-dolu itu tapi kebanyakan mereka lebih terikat dengan pandangan orang.

" Hamboi.... sidai kain ko Seman? Ape, bini kamu takde kederat dah nak nyidai kain baju kat umah kamu tu? Kamu ni takut bini ke? Baik kamu pegi jumpe Tok Ali"

" Nape nak jumpe Tok Ali pulak bang?"

" Aku rase kamu ni dah kene buat dek bini kamu ni"

Astaghfirullahalazim.... macam tu skali persepsi orang bila para suami menolong isterinya. Tapi bile isteri keluar cari nafkah untuk bantu ringankan beban keluarga takde pulak orang cakap ape-ape.

Kesimpulannya kalau kita asyik dengar cakap orang memang tak jadi apelah jawabnye. Sampai bila pun masyarakat kita tak maju.

Kepada abang-abang di luar sana yang rajin-rajin tolong isteri tu, Insyaallah... para isteri tak putus-putus doakan kesejahteraan suaminya. Silap haribulan kalau suami minta izin kawin satu lagi pon isteri tu sanggup pi pinangkan.... hahahahha (apekah???????)

Sebelum terlupa, nak wish selamat datang ke blog saya. Insyaallah, kalau diberi kekuatan dan kesihatan lebih banyak isu yang akan kita kupas bersama.

                                              ~   iT's All aBout uS  ~

No comments:

Post a Comment