Wednesday 19 February 2014

POKOK TAMAR MENANGIS



Sumber: Mr. Google

Pada suatu Jumaat, warga Madinah digemparkan dengan bunyi tangisan yang amat pilu  seperti rengekan bayi dan tidak berhenti dari Masjid Nabawi. Para sahabat yang berada di masjid pun turut tertanya-tanya, siapakah yang menangis? Ketika  itu, mereka sedang berkumpul untuk melaksanakan solat jumaat.
 
Tangisan tersebut kedengaran sewaktu Rasulullah memberikan khutbah. Rasulullah pun turun dari mimbar dan menunda khutbahnya. Baginda kemudian mendekati sebatang pohon kurma. Beliau mengelus dan kemudian memeluknya. Maka, berhentilah suara tangisan itu. Ternyata, pohon kurma itulah yang menangis. Hampir saja pohon itu terbelah kerana jerit tangisnya.
 
Pokok kurma itu telah berada di Masjid Nabawi sejak masjid itu didirikan. Ia bukan sekadar  menjadi tonggak, malah ia sering menjadi sandaran Nabi Muhammad S.A.W setiap kali baginda memberikan khutbah. Ia selalu menanti ketibaan hari Jumaat kerana pada hari itu ia akan mendampingi Nabi memberikan nasihat kepada kaum Muslimin. Sejak Jumaat pertama masjid tersebut dibangunkan, ia selalu setia dan bahagia menemani Nabi Muhammad sehinggalah hari kejadian.
 
Beberapa hari sebelum itu, seorang wanita tua Ansar mendatangi Rasulullah. Ia memiliki seorang anak lelaki yang bekerja sebagai  tukang kayu dan wanita itu menawarkan sebuah mimbar untuk Rasul.
 
Wahai Rasulullah, maukah kami buatkan mimbar untuk mu?” ujarnya.
 
Rasulullah pun menjawab, “Silakan jika kalian ingin melakukannya.
 
Maka, keesokan harinya, mimbar tersebut pun diletakkan di dalam masjid. Saat Rasul menaiki mimbar, menangislah pohon kurma kerana ia tak lagi menjadi “teman” Rasulullah dalam khutbah Jumaat sepertimana biasa.
 
Pohon ini menangis kerana tak lagi mendengar nasihat yang biasa disampaikan di sampingnya,” ujar Rasul setelah memeluk pohon tersebut.
 
Setelah dipeluk Nabi Allah itu, pohon tersebut rasa bahagia. Ia tidak lagi menangis dan dirundung kesedihan. Meskipun tidak lagi mendampingi Nabi, mendapat pelukan dari Nabi cukup mengubati rasa sedihnya. Rasulullah pun berkata kepada para sahabat,
 
“Kalau tidak aku peluk dia, sungguh dia akan terus menangis hingga hari kiamat,” sabda Nabi.
 
Kisah pohon kurma yang menangis ini sangat popular. Banyak rawi yang meriwayatkan hadis tersebut, sehingga tak perlu lagi dipersoalkan kesahihannya. Para sahabat banyak meriwayatkannya, baik Ibnu Abbas, Anas bin Malik, Jabir, Ibnu Umar, dan lain-lain. Kisah ini menunjukkan betapa seluruh makhluk, bahkan pokok sekalipun, mencintai Rasulullah. Maka, sangat menghairankan jika manusia yang berakal dan mengetahui keluhuran akhlak baginda tidak jatuh cinta kepada kekasih Allah ini.
 
Rasulullah pernah bersabda, Terdapat tiga hal yang apabila dimiliki seseorang tentu dia merasakan manisnya iman, Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada yang selain keduanya, dia tidaklah mencintai seseorang melainkan kerana Allah, serta dia benci untuk kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu sebagaimana ia benci untuk dilemparkan ke dalam api.” (Hadis riwayat Bukhari Muslim dari Anas bin Malik).

2 comments:

  1. tgh jinak²kan amir mkn kurma.. dia tak suka kurma.. tp kismis dia suke... camnelah nak pupuk ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe... lama-lama ti dia suka. Sebab dulu adik yang bongsu pun tak makan kurma sekarang dah makan. Tapi dia makan time buka puasa je lah... hehehehehe

      Delete