Friday 28 February 2014

ALASANKU ALASANMU

At last, selepas beberapa hari mendiamkan diri dek kesibukan tugasan (alasan je tu), tuan punya blog diberi kesempatan dan ruang untuk bersantai-santai meng'up-date' blog cenonet nya.
 
TETAPI...... ada pulak tetapi nya kan... hikihikhik, meskipun tidak ada post, tuan blog ni masih aktif lagi menyinggah di rumah rakan-rakan blog yang lain. Biasalah bila kepala ni buntu and serabut, aktiviti blog-walking la yang dapat meringankan kepala ni (untung my other half sebab hobi bini dia blog-walking and bukan window shopping... kan..kan...)
 
As mention above kan... tuan punya blog busy tapi apelah sangat yang di'busy'kan dek ibu beranak 2 ni kan? Hello, orang lain lagi ramai anaknya tapi sempat je update blog, update kebun, update rumah... semua sempat. Takpe, korang layankan je alasan ibu Hadif & Mirza tu. Bab bagi alasan dia memang no 1... so sebelum dia mula bagi alasan lain baik korang blah je.. oopppsss.... memain je. Serius, memang agak busy 2 minggu ni. Hati pon panas semacam je walaupun nampak cool. Korang nak tau ape puncanya aku mula menyasau dalam blog ni? Haaaa... puncanya KC aku tak siap-siap lagi.
 
Sedih and kecewa aku dibuatnya. Konon nak tolong orang KITA tapi orang KITA lak memain tolong aku. Actually aku sign setuju terima quotation KC (kitchen cabinet) tu since 13/01/2014 lagi. Kalau ikut perjanjian dalam 3 minggu atau selewat-lewatnya sebulan dari tarikh aku sign document depa akan install KC. Yelah, tempoh yang dia orang bagi tu untuk dia orang order barang, aku faham tu. Apelah sangat 3 minggu atau sebulan jika nak dibandingkan dengan rakan-rakan blogger yang lain. Ada yang dah 3 bulan pun masih tak settle pasang KC kan...kan.... so, aku sabar jelah.
 
Nak dijadikan cerita, seperti yang dijanjikan akhirnya 15/02/2014 skuad yang berkenaan pon tiba. Korang bayangkan macam mana rupa dapur rumah aku masa tu. Tunggang terbalik semuanya. Jangan tak tau, sampai dalam bilik Hadif pun aku letak periuk kuali aku (tak banyak pun periuk kuali aku... hihihihi). Yelah, bila ada anak kecik yang sedang ligat ni  aku tak berani ambil risiko lambak barang-barang dapur kat ruang santai atau ruang makan... takut periuk tu jadi topi dak Mirza je nanti. Debar dalam hati ni Allah jelah yang tahu. Of coz la berdebar, takut hasilnya tak seperti yang aku harapkan.
 
Sepanjang proses installation tu aku soh en. suami jadi mandor. Sekurang-kurangnya kalau ada yang tak kena boleh segera diperbetulkan.. kan..kann. Aku pun jadi mandor gak tapi kejap-kejap hilang... hehehhehe. Aku tak curi tulang tau tapi curi masa. Al-maklumlah, sehingga hari ini aku masih lagi BF Mirza.... hoyehhhh, tertunai gak hajat aku nak menyusukan anak selama yang boleh. Yang itu cerita kat entry lain ye.
 
Sedang aku melayan anak yang berdua tu, my other half pun panggil. Dia bisik-bisik manja kat telinga aku... (manja ye.....hahahhaa). Berderau darah aku. Apa yang aku takuti telah pun berlaku. Ye kawan-kawan, berlaku kesilapan yang aku rasa boleh dibetulkan kalau owner company tu bagi tau aku awal-awal. Kalau dia bagi tau aku yang drawer yang aku nak tu akan timbulkan masalah alignment pintu cabinet, bolehlah aku cari alternative lain nak letak drawer tu tapi masa ukur hari tu semua dia cakap ok... semua boleh.... But now????
 
Dah siap pasang pon semua pintu tu kawan-kawan and en. suami pon baru perasan. Nasib baiklah cabinet aku kaler gelap and berjalur-jalur so x berapa nak nampak. Tapi bila dia pasang holder, haaaa amik... sangat ketara kecacatan KC aku. Pasrah jelah.... tapi yang paling teruk sekali bila pintu kaca wall cabinet aku salah ukuran. Satu inci dia punya renggang... haaaa, maaf ye. Yang ni aku tak boleh nak tolak ansur dah. Dengan muka manis aku tegur,
 
'Bang, salah ukur ke ni?'
'Haah la cik... maaf ye. Yang ni kene ganti lain. Tapi tak dapat pasang hari ni jugalah.' Jawab brader tu
 
'Bila boleh pasang ye?'
'Paling cepat sabtu depan sebab kene hantar ukuran baru and order kat kedai. Maaf ye'
 
Aku pandang en. Suami, mohon sokongan moral.
 
'Kalau camtu takpelah. Tapi nanti abang pasang sekali ye divider dalam cabinet bawah ni'
 
Korang nak tau... aku cakap sambil menggigil tangan aku ni. Aku tak taulah aku yang salah ke atau depa yang salah. Kabinet bawah tu memang ada para tapi divider antara ruang pintu sebelah dengan pintu yang sebelahnya tak ada. Melopong gitu. Biar betul brader ni.
 
'Oh, boleh-boleh. Yang tu tak ada masalah. Kayu banyak'
 
Banyak ye bang, tapi kenapa melopong cabinet saya tu.???
 
Mujur aku ikut nasihat blogger-blogger susun atur yang banyak pengalaman and ilmu pasal KC ni, kalau ikut percaya je..... memang habislah jawabnya. Paling aku bersyukur sekali sebab aku tak terus bagi cash balance payment. Kalau ikutkan my other half, pagi tu sebelum owner company tu nak balik dia nak bagi je cash tapi aku rasa tak sedap hati. Aku cakap kita orang bank-in kemudian. Kalau tak...... hmmm tak mampu aku nak sambung ayat.
 
Sadly... sabtu yang dijanjikan tu pintu glass KC aku still tak siap lagi. Kalau aku tak tanya memang takdelah dia nak call bagi tau. Geram beb... and dia janji lagi nak pasang Khamis 27/02/2014.... kebetulan tarikh tu aku and en. suami ambil cuti jaga anak sebab pengasuh budak berdua ni ade appointment kat IJN. Sabar tu separuh dari iman kan.... so aku sabar lagi.
 
Khamis tu, dah dekat jam 11.00 pagi aku masih tak nampak bayang depa. Tak boleh nak tunggu dah. Aku ni nak kene masak, takkan suami and anak-anak aku tak makan gara-gara pasang pintu cabinet kan... tak masuk akal namanya. Tapi aku pun tak nak dapur tu serabut ngan barang-barang aku masa dia orang buat kerja. Berhabuk beb... 2 minggu aku bersihkan baru hilang abuk kayu tu... (tu yang lagi stress sebab kene buat kerja 2 kali). Aku pon mesej brader tu. Korang nak tau ape kesudahannya? Tunggu next entry ya... hihihi
 
 
 

2 comments:

  1. mana gambar kabinetnya .. mana hahahaha .. nak tengok jugak, kalau mcm ni mmg meroyan dibuatnya tp kenapa 27/06/2014 baru siap confuse jap...

    ReplyDelete
  2. hahahahaaa.... typo tapi dah dibetulkan. Nanti ye kita upload. Nak bikin panas dulu..... ;)

    ReplyDelete