Friday 18 April 2014

ANAK DARA TAKE OVER IBU

Orang kata..... (orang yang kata tau, bukan aku kata) ade anak dara ni untung.
Yelah, ade yang boleh tolong-tolong kat umah
Ade yang boleh teman kat dapur
Ade yang boleh teman ke pasar
Ade yang boleh teman window shopping
Ade yang boleh teman ke SPA
Pendekkan cerita, jadi best friend ibu dia la

Yeke???
Hmmm.... yelah kot
Aku ngan mama.... ok je
ke dapur sama-sama
lipat kain baju sama-sama
masak sama-sama
ermmmm sembang sama-sama (sembang ke ngumpat??? hihihihihi)

.........so betullah kot

Aku pun ade anak dara juga


anak dara aku kecik lagi..... belum boleh dipinang orang.... hahahahaha
tapi dalam kecik-kecik dia tu dah nampak potensinya
sangat rapat dengan ibu
sangat 'kamcing' dengan ibu
kalau ko biarkan dia melekat ngan ibu dia ni..... memang bahagia la hidup dia
sampaikan aku berdiri pun dia sempat lagi berpaut kat kaki aku.....

........so betullah kot


 

Anak dara aku yang baru belajar berdiri ni pon
dah mula menampakkan kredibiliti dia dalam membantu ibu di rumah....
Aku lipat kain baju.... dia bongkar kain baju
Aku susun kain baju..... dia teraburkan kain baju
Aku masak kat dapur.... masak dia nangis dalam walker
Aku bersihkan bilik air... dia bersihkan lantai depan pintu bilik air ngan baju dia
(pakej ngan air mata berjurai-jurai)

........so betullah kot

Baru-baru ni kebetulan Mirza tidur,
aku ambil kesempatan spend masa lebih skit ngan abang Hadif
sambil suap abang Hadif makan
aku slow-slow tarbiah kan si abang (bahasa aku memang bombastic skit ye)
al-maklumlah, lately si abang ni agak keras skit jiwanya, protest barangkali
sambil sembang-sembang manja gitu... si abang pon cakap kat ibunya

'sedap ibu masak...'
aku senyum sampai telinga
memang bersungguh dia makan

'dah lama ibu tak suap abang'......
terdiam aku beb...
kesiannya abang hadif

'ibu asyik suap mirza je... abang ibu tak suap pon'

'abang kan dah besar, dah nak school..... abang anak hebatkan?
 kene la blaja suap sendiri'
pujuk aku (sentap beb ibu dia ni..)

'ibu tak payah la work....'
aku diam lagi

tragis kan?
inilah yang berlaku bila anak dara take over ibu dia
si abang mula rasa macam di abaikan
tu pasal dia asyik buat perangai
hmmmmmm......
lagu mana nak buat
anak dara kecik tu kene bagi full attention sebab sedang ligat
yang abang pon kene bagi perhatian gak.... takut merajuk bawa diri
waktu-waktu macam nilah kita kene bijak melayan kerenah anak
silap teknik.... boleh huru hara kita dibuatnya
moga ibu diberi kekuatan, kesabaran dan ilmu untuk mendidik kamu berdua...





it's all about us:
Ibu ingatkan abang Hadif tak kisah sangat ngan ibu sebab selalu berkepit ngan ayah je, rupanya jauh disudut hati.....ibu ni best friend abang juga ye......
 love both of you









4 comments:

  1. anak² ni jujur ... sentap dibuatnya kalau mereka dah pandai ckp dan pandai luahkan apa yg dia rasa ... mcm amir selalu tanya bila amir nak ada adik ni.. amir nak main dgn adik kat rumah mcm kawan² amir hohohooho .. air mata ibu berjujuran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaaa.... mau pitam bila kuar soalan macam-macam kan? Kekadang pelik gak camne budak2 ni boleh terfikir nak cakap camtu yek..... hmmmm sel-sel otak dh berhubung

      Delete
  2. sian abg hadif...sian ibu hadif...sian mirza...x pe2..nt cikwin jage mirza...ibu take over abg hadif yerrr...kekekekekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. sian abang hadif kan... sian kat mirza gak. Moga application cik win tu berjaya. Nanti bolehla cik win slalu lepak ngan kami... hihihihi

      Delete