Saturday 19 April 2014

RENDANG IKAN TONGKOL DENGAN PUCUK UBI

Pelik ke?
Tak laaaa.... pelik bagi yang pertama kali dengar
Tapi ce korang gugel skit.... konfem korang jumpa banyak version rendang ikan tongkol ni
Instead merendang ayam or daging, why not korang try wat rendang ikan pulak
hihihiihihihiii... jangan susah hati
tak hancur nye ikan tu.

For this kind of cooking... of course la kene guna ikan tongkol kayu
itu nama yang aku and my mom panggil la
aku tak tau korang panggil ape ngan ikan tu
bagi sesapa yang tak berapa arif ngan ikan tongkol ni...
actually depa ni ade jenis-jenis gak
kalau ikan tongkol yang wat gulai makan ngan nasi dagang tu aku panggil tongkol kayu
and yang sejenis lagi.... ikan tongkol hitam
ikan tongkol hitam ni isinya seakan-akan ikan tenggiri
kalau jenis yang hitam ni aku prefer buat goreng sambal je

Mudah je nak buat rendang ikan ni
korang lebur je.....
tak yah nak menumis bagai
ini resepi warisan my mom
yelah... lain orang lain cara memasaknya

another thing yang buat rendang ni special skit ialah pucuk ubi
ye.... aku memang jenis suka masak satu dish tapi variety isi kandungannya
hehehheheeee.....
ibu bekerja memang nak hidangan yang lengkap, nutritious, sedap and cepat dimasak 
so...no more membebel
tak larat member nak baca panjang-panjang... kaannnn.... hikhihkihik
jom try dish ni... kompem korang suka


RENDANG IKAN TONGKOL

Bahan-bahan:

Ikan tongkol
Pucuk ubi
Santan pekat secukupnya
Serai - dititik
Daun kunyit (nak simpul boleh, nak siat2 boleh, nak hiris pon boleh)
Daun limau purut
asam keeping - sekeping je ye...
Garam secukup rasa

Bahan untuk dikisar halus:
Bawang merah
Bawang putih
Cili merah
Cili padi - ikut tahap kepedasan yang korang suka
Halia
Lengkuas

(maaf.. aku memang tak reti nak bagi sukatan sebab biasa masak main agak-agak je...)


Cara Memasak:

1. Kisar semua rempah tadi. Masukkan ke dalam kuali bersama serai, daun kunyit, daun
    limau purut dan pucuk ubi.

2. Hidupkan api dan biar masak seketika atau sehingga pucuk ubi tadi kelihatan layu.
    Bila pucuk ubi tadi dah lembut/ empuk, masukkan santan dan asam keeping.

3. Biar menggelegak. Bila santan dah menggelegak, korang masukkan ikan tongkol
    tadi.

4. Bila santan atau kuah dah mula memekat, korang masukkan garam. Adjust ikut rasa ye.
    Jangan sampai termasin lak.... hehehehe. Biar rendang ni merenih sampai pecah minyak
    (make sure pucuk ubinya lembut ye....)

5. Kalau suka kering, korang boleh masak terus dengan api yang kecil. Kalau aku, aku suka
    rendang ni sedang-sedang je keringnya. Boleh serve ngan nasi putih panas-panas...

Selamat mencuba ye.




No comments:

Post a Comment