Monday 7 April 2014

RUTIN KAMI DIHUJUNG MINGGU

Dalam sebulan ada lebih kurang 4 atau 5 minggu kan?
Setiap hujung minggu tu mesti ada macam-macam benda yang nak dibuat
Especially bagi kaum ibu yang berkerjaya ...... (bagi yang kena masuk opis)
yang berkerjaya di rumah tu, tahniah aku ucapkan.... seronok tengok waktu kerja orang yang bekerja sendiri ni.... 3 kerja jalan serentak 
KERJA RUMAH + KERJA 'CARI MAKAN' + KERJA DIDIK/ JAGA ANAK

Aku nak buat cenggitu.... tah bila la mampunya.
Aku ni tak cukup berani lagi nak main-main ngan risiko ni... so makan gaji jelah ngan gomen..... huhuhuhuu

Berbalik pada tajuk entry aku kat atas nu.....
errmmmmm...... krik....krikkkk.....krikkkkkkk
alamak, hilang pulak idea aku... banyak benor menyimpang, tu yang menyasau tu
adehhhhh

Haaaa..... rutin ujung minggu aku sekeluarga boleh dikatakan sama je tiap bulan
laaaa..... dah namanya rutin, of coz la berulang kaaannn
Tapi rutin kami ni agak memenatkan mental and fizikal especially bagi 'akak' yang jenis bukan kaki jalan ni
I prefer dok umah dari merayap merata-rata...... cam busut kata adik I
Yelah.... 5 hari bekerja and dikerjakan..... hujung minggu tulah masanya I nak manja-manjakan diri ngan keluarga kecil I tu.....
cam gediks je bunyinya kan??
Tapi takpe, biarpon 'akak' rasa penat tapi yang penting family 'akak' hepi (ayat tak hengat)

Dalam sebulan, ade 2 minggu (paling kurang) kami sekeluarga akan spend di rumah mama and mertuaku. Yang ini wajib and dibuat mengikut giliran secara berselang-seli dengan aktiviti keluarga kecil aku.

Contohnya, kalau hujung minggu ni balik rumah mertua, minggu depannya kami dirumah kami sendiri. Minggu yang seterusnya pulak balik ke rumah mama and minggu yang berikutnya di rumah sendiri.

Taaaapppiiiiiiiiii.......... bagi minggu yang di rumah sendiri tu bukan mandatory tau. Andai kata ada jemputan kawen ke, kami keluar rumah juga. Andai kata ada urusan keluarga ke, kami balik juga ke rumah mama atau mertua (mana yang berkenaan). Tu tak masuk kira lagi aktiviti-aktiviti anak-anak. Haaaaaruuussss semput aku dibuatnya. Bila pulak masa untuk aku selesaikan urusan-urusan aku? Sebab tu aku rasa jeles ngan ibu-ibu yang bekerja dengan waktu yang bebas.

Taaapppiiiiiii..... Alhamdulillah, setakat ni aku masih mampu lagi bertahan dengan bantuan dan dorongan suami and keluarga tercinta. Mujur keluarga aku and keluarga mertua masing-masing sangat understanding. Moga Allah beri kekuatan dan kesihatan buat kami sekeluarga.....amiiiinnnnnn.

oh ya, ape pulak rutin korang dihujung minggu? Takde G.A ye kengkawan... sekadar berkongsi cerita.

2 comments:

  1. samelah kami pun... pepandailah bahagi masa buat diri sendiri ... mujur xde anak kecik baby lg, klu x lg kelibut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaaannnnn.... hanya mereka yang sama waktu dengannya je faham... indahnya kalau boleh kerja dari rumah je.... hihihihi

      Delete