Wednesday 5 March 2014

NAK BELI KAYU... NAK BELI KAYU

Kayu bukan sebarang kayu
Kayu berpucuk dibuat sayur
Akarnya berisi sudahlah tentu
Direbus cicah sambal .... uissshhh kecur ayaq liur
Haaaa... cuba teka apa dia

Pandai.... kawan-kawan 'akak' memang pandai. Betullah tu, ubi kayu. Kalau lambat dituai ubinya jadi keras macam kayu... hehehehhee. Macam orang mengantuk disorong bantal, adalah petani moden kat ofis 'akak' ni menjual ubi. Tanam sendiri ko.... baguskan...kan..kan...? 'Akak'...? Tanam gak kat tanah sekangkang Hadif  dibelakang rumah tu tapi purpose nya nak dapatkan pucuk untuk dibuat sayur je... hihihihi
 
Kawan opis tu katanya nak tanam baru dan kebetulan ubi yang sedia ada dah sesuai sangat waktunya untuk dituai. Memandangkan makan sendiri tak habis katanya... tu yang di offer kat member-member yang berminat nak beli. Sekilo RM 3.00... kalau 2 kilo cincai
RM 5.00 je katanya. Gara-gara 'tamahak' aku rembat 2 kilo terus..... haaaaa ape ko nak buat dengan ubi 2 kilo tu kiah????
 
Isi rumah aku ada 4 orang semuanya tapi yang mengadap ubi kayu kompemlah yang dewasa je. En. Hadif? Of coz dia makan tapi secoet jelah pon. But don't worry.... dalam kepala mak jenah ni banyak idea yang bersimpang-siur. Dapat je ubi tu aku termenung sekejap....... banyak ko. Ku sangkakan 2 kilo tu taklah banyak mane... sekali dapat, lebih gaklah 2 kilo beratnya. Kira cincai kata tauke ubi tu lagi.... hehehhee
 
Sampai je kat umah En. Suami pandang aku bulat-bulat (mentang-mentang lah bini dia bulat kaaannnnn.....) Pergi kerja ke pergi kebun? eh..... perli ke ape ni? Yelah... memang kerja aku berbakti kat pekebun-pekebun kecil seantero Malaysia tapi pernah ke dia nengok isteri solehah dia ni berkebun?? Aku admit... memang ade kebun di rumah aku tu tapi bukan aku yang menyemai atau menanam ye. Semua my ensem hero yang buat. Aku... harap siram pokok jelah yang retinya pon.... hehehehe. Tang plan nak menanam pokok ape serah kat aku. Pokok-pokok pilihan aku haruslah yang beri manfaat time aku nak masak.....kaannn.
 
Berbalik pada ubi kayu nan 2 kilo tu... plan asal aku nak wat ubi rebus berempah. Lama dah En.Suami kenen-kenen kat aku menu tu. Tapi bini dia jawab nak lagi adventure. Takat rebus boh rempah tu tak mencabar... hahahahhaaa. Sudahnya dengan perkenan En. Suami dan pemarut klasik yang ku warisi dari mertua ku, maka terhasil lah bingka ubi derhaka ni.
 
Derhaka lah kan... bakar dalam oven gitu. Sampai Hadif pon konpius. Dia ingat aku buat kek.... kek lah juga kan. Kek ubi... hikhikhik. Rasanya sedappppppp banget... choiiiii (bajet bagus je kan...... huhuhuhu). Rasa tu dah ade tapi rupa tak berapa cantik. Aku ganti gula pasir ngan gula Melaka (stok gula merah abis lah pulak....). Tapi ape-ape pun, kuih tradisional ni kene wat guna cara lama gak baru terangkat rasanya. Kalau ada pembakar yang bulat and berlubang kat tengah tu, dibakar lak atas dapur masak..... kompem lagi power bingka ubi ni. Part yang garing and rentung-rentung manja tulah yang wat bingka ni lagi eksklusif.
 
Resipi aku teropong kat SINI and SINI. Alhamdulillah... stepnya sangat mudah, semudah 1... 2... 3. Tak rugi kalau korang try test cuba resepi ni. Untuk first timer cam aku ni, memang aku rekemen sesangatlah resepi ni. Selamat mencuba ye.
 
 
Tak sempat nak amik gambo kuih yang dah dipotong... hehehehe
 
 
Bagi kawan-kawan yang tak berapa rajin nak klik link tu disini ku tepekkan resepi nya ye. Mohon izin share resepi ni ye Kak Ann and Makcik Manggis......
 
Sumber Rujukan: Periuktanah dan Makcik Manggis
 
Bahan-bahannya:

4 cawan ubi kayu parut.
1 cawan gula (digantikan dengan parutan gula Melaka - kuantiti ikut selera ye)
2 cawan santan pekat dari sebiji kelapa
1/2 tsp garam.
Sedikit pewarna kuning (tak letak sebab takde stok)
 
Cara-caranya:

1. Satukan semua bahan-bahan diatas kedalam mangkuk.Gaul hingga sebati.
 
2. Tuangkan kedalam loyang yang sesuai dan bakar hingga masak.
 
3. Apabila masak gunakan  api bahagian atas.Masak sekejap sehingga bahagian atas 
    bingka keperangan.Biarkan bingka betul-betul sejuk baru di potong.
 
 



No comments:

Post a Comment